onderzoek-hpg
schoolkids-2
onderzoek2-hpg
schoolkids

Honours Programma Gymnasia

Op donderdag 14 november 2024 organiseren we weer de Leerlingendag voor het HPG. Hieronder vind je alle informatie en kun je je aanmelden In de middag hebben we verschillende sessierondes, per ronde maak je een keuze wat je wilt volgen. Voor ronde 3 maak je 2 keuzes, omdat sommige sessies snel vol zitten (als dat het geval is kom je in de sessie van je tweede keuze).

Locatie

Utrechts Stedelijk Gymnasium
Ina Boudier-Bakkerlaan 7
3582 VA Utrecht

Catering

Tijdens de dag krijg je koffie, thee en fris. Er is ook lunch. Je hoeft dus in principe niets mee te nemen. Heb je allergieën en/of dieetwensen, dan kun je dat hieronder aangeven.

Programma

10:30 uur Inloop (met koffie, thee en iets lekkers)

11:00 uur Opening, met een lezing van Mark Mieras
Hoe werkt leren? Hoe kun je het best omgaan met uitdaging? In zijn lezing laat wetenschapsjournalist Mark Mieras zien dat het daarboven anders werkt dan we vaak denken. Laat je meevoeren in een fascinerende reis door het lerende brein en ontdek hoe je voor jezelf het beste uit het honours programma haalt. Slim zijn is zeker niet het enige dat telt. Ook plezier, nieuwsgierigheid, creativiteit, zelfsturing, hoop en fouten durven maken zijn belangrijke ingrediënten voor een succesvolle en gelukkig leven. Hoe schep jij de juiste voorwaarde om te floreren?


Mark Mieras (1962) is wetenschapsjournalist, ook bekend als auteur van ‘Ben ik dat?’ en ‘Liefde’. Deze veelgelezen boeken geven een onthullend en tegelijk heel herkenbaar beeld van ons bewegelijke brein. Mieras, studeerde cum laude af in de theoretisch natuurkunde en is een bevlogen en gewaardeerd spreker die zijn publiek actief betrekt: hoe werkt het bij jou?

12:15 uur Lunch

13:00 uur Ronde 1: themasessies
Je zit deze ronde in een groepje leerlingen die ongeveer hetzelfde thema hebben gekozen voor hun HPG-project als jij. Deze sessie is bedoeld om elkaar te vertellen over je project. Het maakt niet uit in welk stadium je bent: vertel wat je doet of wilt doen en stel gerust vragen aan de anderen. Vertellen mag, maar hoeft niet. Alleen luisteren naar wat anderen doen is ook helemaal goed.

14:00 uur Ronde 2: workshops
Je maakt een keuze uit een van de volgende workshops:

  • Q&A Afronding, portfolio en honoursgesprek
  • Reflectie & feedback vragen
  • Aan de slag met de competenties
  • Kiezen en starten van een project

14:45 uur Korte pauze met fris en iets lekkers

15:00 uur Ronde 3: Verdiepingssessies
Je kunt kiezen uit de volgende sessies:

  • Stress.
    Bij deze workshop leren we gezonde en ongezonde stress op te merken. Je maakt kennis met handige zelfreflectie gereedschappen, waarmee jouw competentie ‘reflecteren’ enorm kan stijgen. Door bewust om te gaan met stress is de kans groter dat je met goede moed weet te doen wat je wilt doen.
    Jacintha Smulders is docent Kunst op het Sint Oelbertgymnasium. Daarnaast is zij gecertificeerd docentcoach en leerlingcoach met een jarenlange ervaring bij ons mooie HPG.
  • Jouw energiebalans.
    Tijdens deze workshop ga je aan de slag met jouw energiebalans. We gaan ontdekken wat je allemaal doet in je dagelijks leven en of die activiteiten jou energie opleveren of juist energie kosten. Misschien zijn er wel activiteiten die jou stiekem best veel energie kosten en die je minder zou willen doen? Of juist activiteiten die jou een enorme energieboost geven, die je liever nog veel vaker zou willen doen! Vervolgens ga je concrete doelen opstellen die jou gaan helpen meer energie over te houden voor de dingen die jij belangrijk vindt, waardoor je lekker in je vel gaat zitten en minder gaat stressen.

    Ik ben Sanne Pellegrom en ik ben inmiddels een dik jaar werkzaam als trainer bij The Lab of Life. Ik vind het enorm interessant om mij bezig te houden met het mentaal welzijn. Als student heb ik zelf ook vormen van stress, angst en prestatiedruk ervaren en dat geeft mij een enorme motivatie om anderen hierbij te helpen. Bezig zijn met waar ik energie van krijg heeft mij een gelukkiger mens gemaakt. Zo vind ik het heerlijk om een goed gesprek te voeren en ligt mijn passie bij koken en fotograferen.
  • Maak het af!
    Maken is leuk! En iets afmaken is nóg leuker. Maar een project kan een intimiderende berg werk lijken, of er zijn allerlei zijpaden die je afleiden van je doel. Ben jij iemand die het lastig vindt om dingen af te maken? Weet je soms niet goed hoe je moet beginnen en doe je het daarom maar helemaal niet? Of stop je halverwege omdat je niet meer weet hoe het verder moet? Dan is dit jouw workshop! Doorgewinterde makers Maarten Bruns en Maria Postema weten als geen ander welke hobbels en hindernissen een concreet eindproduct in de weg kunnen staan. Daarom combineerden ze hun eigen lessen met die van onderzoekers en andere inspirerende makers tot een compact stappenplan waarmee je elk project afkrijgt. In deze workshop leer je aan de hand van de methode uit hun boek Maak het af – de praktische gids naar een afgerond project in vogelvlucht hoe je projecten gestructureerd en met zoveel mogelijk plezier tot een goed einde brengt. Het stappenplan is zowel toepasbaar op meer creatieve projecten (een boek schrijven, een website bouwen, een podcastserie maken, je kamer een make-over geven) als op school- en studieprojecten: (profiel)werkstuk, scriptie etc. Geen excuses meer: je gaat het maken!
    Over de spreker: Maarten Bruns is productontwikkelaar, schrijver en muzikant. Hij schreef zakelijke boeken over scrum en leergemeenschappen en is een van de grondleggers van het populaire Tiny Forest-concept.
  • Kwalitatieve onderzoeksmethodes.
    Deze workshop richt zich op een aantal kwalitatieve onderzoeksmethodes, die veel worden gebruikt in de sociale wetenschappen. In het eerste, theoretische deel, zullen we het met elkaar over hoe je een betrouwbaar, valide onderzoek kunt ontwerpen. We zullen specifiek kijken naar hoe je data kunt verzamelen, verwerken en analyseren aan de hand van de methodes ‘hardop denken’ en ‘interviewen’. In het tweede deel zullen we oefenen met het kwalitatief analyseren van al verwerkte data. 
    Chelsea O’Brien is docent Latijn en Grieks. Een groot deel van de tijd geeft ze les aan homogene HB-klassen, naast het begeleiden van HB-leerlingen als mentor. Daarnaast heeft ze onlangs een promotieonderzoek afgerond aan de UvA. Het onderzoek ging over hoe leerlingen omgaan met een schoolopdracht die eigenlijk te lastig voor ze is. Belangrijke vragen hierbij waren welke cognitieve, metacognitieve en affectieve strategieën zetten ze in op het moment dat het te moeilijk wordt, hoe helpend zijn deze strategieën en in hoeverre is er nog een doorwerking van de te moeilijke taak in een vervolgopdracht.
  • Studeren: hoofdzaak of bijzaak?
    In deze sessie wil ik jullie laten zien dat studeren belangrijk is, maar dat de dingen die je naast je studie doet misschien nog wel leerzamer kunnen zijn. Wat doen studenten tegenwoordig op maatschappelijk gebied naast hun studie? En misschien nog wel interessanter: waar zouden jullie je talenten voor in kunnen en willen zetten? Wat wil je nog leren buiten je studie om en hoe kun je dit inzetten tijdens je studietijd? Samen kijken we naar wat studenten nu doen buiten hun studie, met voorbeelden uit mijn eigen studententijd, en wat jij daarvan kunt leren.
    Over de spreker: mijn naam is Thijs de Jongh en ik ben opgegroeid in Breda, waar ik op het Stedelijk Gymnasium zat. Na mijn middelbare school ben ik Technische Natuurkunde en Technische Wiskunde gaan studeren aan de TU Delft, gevolgd door een master Econometrie in Rotterdam. Naast mijn studie ben ik actief geweest bij een studentenvereniging en heb ik tijdens de coronaperiode verschillende studenteninitiatieven opgericht. Deze initiatieven richtten zich onder andere op het ondersteunen van medestudenten, het verbeteren van mentaal welzijn en het opzetten van maatschappelijke projecten. Sinds mijn afstuderen, iets minder dan een jaar geleden, ben ik bezig met het stimuleren van maatschappelijke betrokkenheid onder studenten. Daarnaast werk ik bij een AI-startup waar ik de brug sla tussen techniek en maatschappelijke toepassingen.
  • Uitwisselen met jaargenoten
    In deze sessie ga in groepjes met leerlingen uit jouw leerjaar (klas 4, 5 of 6) uitwisselen over je HPG-project. Je kunt elkaar helpen en inspireren.
  • Ontdek je talenten
    Iedereen heeft een unieke combinatie van talenten. Belangrijk is om deze te ontdekken, zodat je ze ook kunt ontwikkelen. In deze sessie ga je ontdekken wat jouw talenten zijn.

16:00 uur Einde

Leerlingendag 2024 – aanmelden sessies

"*" geeft vereiste velden aan

Ik ben…
In welke klas zit je?
Heb je al een HPG-project waarover je kunt vertellen tijdens de bijeenkomst?
Onder welk thema past jouw project het best?*
Naar welke workshop wil je in ronde 2 gaan?*
Naar welke sessie wil je in ronde 3 gaan?*
Wat is je tweede keuze voor ronde 3?*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

© 2025 Honours Programma van de Gymnasia | site by studio V&V